
Viersporenbeleid: een pad voor elk kind
We stemmen de uitdagingen af op de unieke leerstijl van elk kind. Met de kriebeldieren uit het Vriendenbos stippelen we verschillende sporen uit in de klas. Het is belangrijk om te weten dat een spoor niet gaat om slimmer zijn dan een ander, maar om je eigen leerproces te ontdekken en te versterken.
Spoor 1: De mieren 
Kinderen in dit spoor hebben de leerstof (nog) niet helemaal onder de knie. Ze volgen nauwgezet de instructies van de leerkracht en maken samen de basisoefeningen.
Spoor 2: De krekels 
Deze leerlingen begrijpen de leerstof en kunnen zelfstandig de basisoefeningen maken.
Spoor 3: De kevers 
De kevertjes zijn helemaal mee met de leerstof en kunnen zelfstandig aan de slag. Deze leerlingen krijgen verdieping of extra uitdagingen.
Spoor 4: De vlinders 
Sommige leerlingen hebben nood aan een aangepast traject. Dat kan zo zijn voor één of meerdere vakken. Een aangepast traject kan zowel verdiepend als aanvullend zijn.
Wanneer we merken dat de sporen in klas niet meer voldoende zijn, gaan we op zoek naar de aanpak die het beste aansluit bij de talenten en noden van het kind. Dit doen we steeds samen met de ouders en, indien nodig, ook met het CLB. Zorgcoördinator Nele is graag je aanspreekpunt.
